Sista passet hemma i byn och lite vilsen. Sugen på metcons och utmaningar, men med parkettgolv i gymmet, ett trasslande vänster knä och avsaknad av chinsstänger, så fick det bli lite mängd lätta ben och tunga swingar.
5 varv av:
6 Over head squats (OHS) * 60 kilo, följt av
45 sekunder Dubbelhopp med hopprep (DU)
vila 150 sekunder
3 * MAX på benpressmaskin (TUNG belastning med fokus på driv genom hälarna och djup just under 90 grader men utan smärta i knäet)
6 reps
7 reps
6 reps
5 varv av:
20 utfallssteg 20 kilo, följt av
10 KettleBell swingar 40 kilo
vila 150 sekunder
Sammanfattning: Bra med mängd, lite jobbigt mentalt att nu även OHS känns lite i knäet i botten och jag är stel och kommer inte riktigt lika djupt som tidigare. Swingarna känns mer och mer kontrollerade på 40 kilo och mängden i passet inget fel på.
Last change: 22 July 2010
21:39:45
Crossfit Juli!
KingKebab wrote:[QUOTE][B]Stel i knäet, men att swinga kulor är ju så lätt![/B]
Sista passet hemma i byn och lite vilsen. Sugen på metcons och utmaningar, men med parkettgolv i gymmet, ett trasslande vänster knä och avsaknad av chinsstänger, så fick det bli lite mängd lätta ben och tunga swingar.
[B]5 varv av:[/B]
6 Over head squats (OHS) * 60 kilo, följt av
45 sekunder Dubbelhopp med hopprep (DU)
vila 150 sekunder
3 * MAX på [B]benpressmaskin[/B] (TUNG belastning med fokus på driv genom hälarna och djup just under 90 grader men utan smärta i knäet)
6 reps
7 reps
6 reps
[B]5 varv av:[/B]
20 utfallssteg 20 kilo, följt av
10 KettleBell swingar 40 kilo
vila 150 sekunder
[B]Sammanfattning:[/B] Bra med mängd, lite jobbigt mentalt att nu även OHS känns lite i knäet i botten och jag är stel och kommer inte riktigt lika djupt som tidigare. Swingarna känns mer och mer kontrollerade på 40 kilo och mängden i passet inget fel på.[/QUOTE]
29 grader varmt inte ett moln på himlen. Tog med mig mina två tjejer till Sundbybergs IP och avnjöt lite boll-lek och sprints med Maloua som uppvärmning vid 08:50.
400 meter löpning med 90 sekunders vila, varvtider:
74
76
79
78
77
77
76
63
Totalt 3200 meter, snitt per 400 meter ca 75 sekunder
Sammanfattning: Underbara förutsättningar och en grym uppvärmning med min tvååriga dotter banade väg för kul träning. Kändes lätt idag och ska försöka gasa mer från början nästa gång jag ger mig på detta, alternativt köra 10 rundor istället.
Re:Crossfit Juli!
KingKebab wrote:[QUOTE][B]Tillbaka till solen, värmen och huvudstaden![/B]
29 grader varmt inte ett moln på himlen. Tog med mig mina två tjejer till Sundbybergs IP och avnjöt lite boll-lek och sprints med Maloua som uppvärmning vid 08:50.
[B]
400 meter löpning med 90 sekunders vila, varvtider:[/B]
74
76
79
78
77
77
76
63
[B]Totalt 3200 meter, snitt per 400 meter ca 75 sekunder[/B]
[B]Sammanfattning[/B]: Underbara förutsättningar och en grym uppvärmning med min tvååriga dotter banade väg för kul träning. Kändes lätt idag och ska försöka gasa mer från början nästa gång jag ger mig på detta, alternativt köra 10 rundor istället.
[/QUOTE]
Min goda vän och atlet i Sundsvall hade ett pass åt mig och adelsmannen för dagen. Passet innehöll en hel del pressande och även om jag ligger back en hel del med träningen och särskilt pass med dragövningar så tyckte vi att det var dags att avverka "The King Challenge episode one".
Men först lite press:
51 kg * 5
54 kg * 5
57,5 kg * 9
Upplägget såg ut som följer (med beordrade vikter för oss båda)
10-8-6-4-2-1, av:
95 kilo bänkpress
Viktade Pull ups 16 kilo
Push press med hantlar 22 kilo
Tid: 10:00,3
Sammanfattning: Bänkpressen blev ju sjukt tung och efter de två första rundorna var det vara tvår och mestadels ettor som gällde. Pull ups och push press var obrutna hela vägen. Mer muskulärt tungt än flåsigt och de viktade pull upsen kändes ju ruskigt lätta.
KingKebab wrote:[QUOTE][B]The King Challenge episode one![/B]
Min goda vän och atlet i Sundsvall hade ett pass åt mig och adelsmannen för dagen. Passet innehöll en hel del pressande och även om jag ligger back en hel del med träningen och särskilt pass med dragövningar så tyckte vi att det var dags att avverka "The King Challenge episode one".
Men först lite [B]press:[/B]
51 kg * 5
54 kg * 5
57,5 kg * 9
Upplägget såg ut som följer (med beordrade vikter för oss båda)
[B]10-8-6-4-2-1, av:[/B]
95 kilo bänkpress
Viktade Pull ups 16 kilo
Push press med hantlar 22 kilo
Tid: 10:00,3
[B]
Sammanfattning:[/B] Bänkpressen blev ju sjukt tung och efter de två första rundorna var det vara tvår och mestadels ettor som gällde. Pull ups och push press var obrutna hela vägen. Mer muskulärt tungt än flåsigt och de viktade pull upsen kändes ju ruskigt lätta.[/QUOTE]
Begav mig in i de mörka gymlokalerna på den sena eftermiddagen i tisdags för att avnjuta åtta stycken 500 meterslopp med 3:30 minuters vila mellan loppen:
Sammanfattning: Att spy under eller efter träningspass är inte alls min grej! I tisdags var det tydligen precis min grej, kände mig helt överkörd som vanligt men ganska okej efter ett nionde 500 meterslopp som nedvarvning på 2:30 tempo. Gick bort för att stretcha och då jag la mig på rygg började det snurra. Nöjd dock med själva passet, nytt PR med en "hel del"
KingKebab wrote:[QUOTE][B]Högintensivt i mörkret![/B]
Begav mig in i de mörka gymlokalerna på den sena eftermiddagen i tisdags för att avnjuta åtta stycken 500 meterslopp med 3:30 minuters vila mellan loppen:
1:33,0
1:32,9
1:33,4
1:33,7
1:33,9
1:32,2
Totalt: 4000 meter 1.33,2@33-34 SPM
[B]Sammanfattning:[/B] Att spy under eller efter träningspass är inte alls min grej! I tisdags var det tydligen precis min grej, kände mig helt överkörd som vanligt men ganska okej efter ett nionde 500 meterslopp som nedvarvning på 2:30 tempo. Gick bort för att stretcha och då jag la mig på rygg började det snurra. Nöjd dock med själva passet, nytt PR med en "hel del"[/QUOTE]
Begav mig iväg till Sundbybergs IP för ett nytt typ av pass, ca 45 minuters löpning, med maxpuls tillåten 75 % av maxpuls.
Snittpulsen för passet blev 140 slag eller 74 % av maxpuls, jag kom 10 kilometer på 50 minuter och 49 sekunder, 25 varv är nästan så man blir yr när temperaturen ute är 28 grader och solen gassar.
KingKebab wrote:[QUOTE][B]Lågintensivt i värmen![/B]
Begav mig iväg till Sundbybergs IP för ett nytt typ av pass, ca 45 minuters löpning, med maxpuls tillåten 75 % av maxpuls.
Snittpulsen för passet blev 140 slag eller 74 % av maxpuls, jag kom 10 kilometer på 50 minuter och 49 sekunder, 25 varv är nästan så man blir yr när temperaturen ute är 28 grader och solen gassar.[/QUOTE]
Hade lyxen att avnjuta ett pass på Stockholms ända renodlade Crossfitgym idag tidig eftermiddag, men fick träna ensam. Träffade i och för sig på "PT-Linda" men hon var precis klar och genommör av ett pass med Peter.
På menyn stod egentligen Marklyft 5-5-MAX, Viktade chins 5-5-MAX och var sugen på metconen
"Helen", 3 varv på tid:
400 meter löpning
21 swingar på 24 kilos Kettle Bell
12 Pull ups
Upptäckte snabbt att mina lats var alldeles för slitna efter de viktade chinsen jag körde i måndags, var mogen och modifierade något:
Marklyft (med stopp i botten men utan vila):
140 kilo * 5
150 kilo * 5
160 kilo * 11
Metcon CFN:
25 höga swingar 32 kilo
200 meter sicksacklöpning mellan människor längs norrlandsgatan
20 swingar 32 kilo
200 meter löpning
15 swingar 32 kilo
200 meter löpning
10 swingar 32 kilo
200 meter löpning
5 swingar 32 kilo
200 meter löpning
Tid: 8:02
Sammanfattning: Nytt PB på 160 kilo ländryggen mycket bättre, kändes bara lite, men påverkade inte lyften. Metconen tog jag det lite väl lugnt med löpningen första tre rundorna, kom starkt sista två men det blev ingen riktigt vass tid.
KingKebab wrote:[QUOTE][B]Ingen att leka med på CFN![/B]
Hade lyxen att avnjuta ett pass på Stockholms ända renodlade Crossfitgym idag tidig eftermiddag, men fick träna ensam. Träffade i och för sig på "PT-Linda" men hon var precis klar och genommör av ett pass med Peter.
På menyn stod egentligen Marklyft 5-5-MAX, Viktade chins 5-5-MAX och var sugen på metconen
"Helen", 3 varv på tid:
400 meter löpning
21 swingar på 24 kilos Kettle Bell
12 Pull ups
Upptäckte snabbt att mina lats var alldeles för slitna efter de viktade chinsen jag körde i måndags, var mogen och modifierade något:
[B]Marklyft[/B] (med stopp i botten men utan vila):
140 kilo * 5
150 kilo * 5
160 kilo * 11
[B]Metcon CFN:[/B]
25 höga swingar 32 kilo
200 meter sicksacklöpning mellan människor längs norrlandsgatan
20 swingar 32 kilo
200 meter löpning
15 swingar 32 kilo
200 meter löpning
10 swingar 32 kilo
200 meter löpning
5 swingar 32 kilo
200 meter löpning
[B]Tid: 8:02
Sammanfattning:[/B] Nytt PB på 160 kilo ländryggen mycket bättre, kändes bara lite, men påverkade inte lyften. Metconen tog jag det lite väl lugnt med löpningen första tre rundorna, kom starkt sista två men det blev ingen riktigt vass tid.[/QUOTE]
Tränar man tillräckligt varierat och bara återkommer till varje övning och specifikt utförande av övningen en gång i halvåret, så kan de personliga rekorden hagla tätt. Ta mitt nya PB på max antal armhävningar under en lunchrast i Uruguays tredje minsta stad längs kusten, då jag ätit torkat älgkött i solen med tre varaner smygandes i vassen. Ja ni förstår att man kan ta rekord i allt möjligt.
Idag var det dock dags att göra lite fler chins än tidigare. Jag börjar ju få till den där kippen och suktar redan efter mer, ryktet säger att det finns en svensk klättrar och kampsportslegend som fixat 53 nyligen och även en märklig amerikan som gjort 107 Butterflyliknande chins. Tror jag siktar in mig på att göra 54 stycken till en början, det var nämligen dagens mål, 49 var skamgränsen och drömgränsen var 108.
Bänkpress:
105 kg * 5
112,5 kg * 3
120 kg * 1
Kroppsvikt (87,5 kg) * 21
Viktade strikta Pull ups:
25 kg * 5
35 kg * 3
45 kg * 1
Max antal Kipping PU: 49 PB!
Jag och greken avnjöt sedan även två komplementövningar, en press och en drag, "baddi bilding stajl!"
Sammanfattning: Nöjd med chinsen, missnöjd med bänken och riktigt nöjd med cablecrossövningen för brösten och enarmsrodden för ryggen.
KingKebab wrote:[QUOTE][B]Man kan alltid hitta ett PB![/B]
Tränar man tillräckligt varierat och bara återkommer till varje övning och specifikt utförande av övningen en gång i halvåret, så kan de personliga rekorden hagla tätt. Ta mitt nya PB på max antal armhävningar under en lunchrast i Uruguays tredje minsta stad längs kusten, då jag ätit torkat älgkött i solen med tre varaner smygandes i vassen. Ja ni förstår att man kan ta rekord i allt möjligt.
Idag var det dock dags att göra lite fler chins än tidigare. Jag börjar ju få till den där kippen och suktar redan efter mer, ryktet säger att det finns en svensk klättrar och kampsportslegend som fixat 53 nyligen och även en märklig amerikan som gjort 107 Butterflyliknande chins. Tror jag siktar in mig på att göra 54 stycken till en början, det var nämligen dagens mål, 49 var skamgränsen och drömgränsen var 108.
[B]Bänkpress:[/B]
105 kg * 5
112,5 kg * 3
120 kg * 1
Kroppsvikt (87,5 kg) * 21
[B]Viktade strikta Pull ups[/B]:
25 kg * 5
35 kg * 3
45 kg * 1
[B]Max antal Kipping PU: 49 PB![/B]
Jag och greken avnjöt sedan även två komplementövningar, en press och en drag, "baddi bilding stajl!"
[B]Sammanfattning:[/B] Nöjd med chinsen, missnöjd med bänken och riktigt nöjd med cablecrossövningen för brösten och enarmsrodden för ryggen. [/QUOTE]
Blir trött bara av att läsa om dina äventyr.. Är det verkligen hälsosamt att träna så mycket? Ska jag vara ärlig så är jag bara avis, måste fasen sätta fart på kroppen nu.. Men vart är viljan o motivationen.. Bra kämpat som fasen o fortsätt att köra hårt... go, go, go, go!
See Ya At The Top!
Edge wrote:[QUOTE]Blir trött bara av att läsa om dina äventyr.. Är det verkligen hälsosamt att träna så mycket? ;) Ska jag vara ärlig så är jag bara avis, måste fasen sätta fart på kroppen nu.. Men vart är viljan o motivationen.. Bra kämpat som fasen o fortsätt att köra hårt... go, go, go, go! !WOHO[/QUOTE]
Inte ska du bli trött av att läsa i denna tråd Edge, du ska ju bli inspirerad och sugen på att köra igång!
Har lite svårt att låta bli, det är ju en så otroligt rolig träningsform Crossfit, så varierad och mångsidig, alltid finns det något man kan slå sitt gamla rekord i.
Edge: Du råkar inte känna till någon som hette "Swedish Boy" på Paradise Poker runt 2001?
Last change: 12 July 2010
22:36:08
KingKebab wrote:[QUOTE]Inte ska du bli trött av att läsa i denna tråd Edge, du ska ju bli inspirerad och sugen på att köra igång! ;)
Har lite svårt att låta bli, det är ju en så otroligt rolig träningsform Crossfit, så varierad och mångsidig, alltid finns det något man kan slå sitt gamla rekord i.
Edge: Du råkar inte känna till någon som hette "Swedish Boy" på Paradise Poker runt 2001?[/QUOTE]
<strong>37 minuters löpning med snittpuls 80-85% av maxpuls</strong>, kändes helt okej med hettan tog ut sin rätt och det var inget magnifikt tempo på slutet och trötta steg som klampade hemmåt.
Idag:
Först lite stående press:
50 kg * 5
55 kg * 5
60,5 kg * 8
Sedan "Nate":
Så många varv som möjligt på 20 minuter av:
2 Muscle ups
4 HSPU (Handstående armhävningar)
8 Höga Kettle Bell swingar på 32 kg
Resultat: 13 varv, 2 MUs, 4 HSPU och 5 KB-swings
Sammanfattning: Mycket nöjd med pressarna, inga jätteframsteg men ett fall framåt med tekniken, tack igen för tips lillhulken. Vad gäller Nate så visste jag att det skulle bli mycket tufft att göra handstående armhävningar efter ett tag. Dessa var min svagaste länk, men är faktiskt riktigt nöjd med resultatet.
KingKebab wrote:[QUOTE][B]Igår:
[/B]
<strong>37 minuters löpning med snittpuls 80-85% av maxpuls</strong>, kändes helt okej med hettan tog ut sin rätt och det var inget magnifikt tempo på slutet och trötta steg som klampade hemmåt.
[B]Idag:[/B]
Först lite stående [B]press[/B]:
50 kg * 5
55 kg * 5
60,5 kg * 8
Sedan "Nate":
Så många varv som möjligt på 20 minuter av:
2 Muscle ups
4 HSPU (Handstående armhävningar)
8 Höga Kettle Bell swingar på 32 kg
Resultat: 13 varv, 2 MUs, 4 HSPU och 5 KB-swings
[B]Sammanfattning[/B]: Mycket nöjd med pressarna, inga jätteframsteg men ett fall framåt med tekniken, tack igen för tips lillhulken. Vad gäller Nate så visste jag att det skulle bli mycket tufft att göra handstående armhävningar efter ett tag. Dessa var min svagaste länk, men är faktiskt riktigt nöjd med resultatet.[/QUOTE]
Sol, bad och 30+ grader mellan 10 och 16.30 ute i Bro med släkten och vänner kunde väl inte vara bättre uppladdning?
Vi kom hem vid 18.30 med välfyllda bukar, Max hamburgerrestaurang fick fylla dem på vägen hem och Maloua klagade inte.
En hemsk intervallrodd stod på schemat, mål, utgå från ditt snabbaste 2000 meters lopp, räkna fram snittiden per 500 meter, starta sedan första intervallet 10 selkunder långsammare än det tempot, öka sedan tempot med 3 sekunder för varje intervall ner till en minutsintervallet, gå sedan ned i tempo på samma sätt på vägen hem
Intervallrodd:
5 minuter on
4 minuter off
4 minuter on
3 minuter off
3 minuter on
2 minuter off
2 minuter on
1 minut off
1 minut on
1 minut off
1 minut on
2 minuter off
2 minuter on
3 minuter off
3 minuter on
4 minuter off
4 minuter on
5 minuter off
5 minuter on
Go to sleep…
Sammanfattning:
Jag hade satt målet 2,5 sekunder snabbare än mitt bästa 2000 meterslopp eftersom det var mycket länge sedan jag gjorde det loppet och detta pass senast. Det höll inte riktigt, inte alls om jag ska vara ärlig. Efter drygt halva passet satte syran stopp av tempot, att avsluta passet är förstås inget alternativ men att växla ned något i tempo var oundvikligt. Intervall 2 min, 3 min och 4 min på vägen hem hamnade så mycket som 4,5 sek, 2,8 sek och 4,4 sek efter måltempot, men sista 5 minutersintervallen och de övriga höll jag mig under det utsatta tempot.
Totalt: 8746 meter, snittid / 500 meter 1:42,9, total tid i arbete 30 minuter, puls över 65 % av maxpuls 49 minuter, puls över 85 % av maxpuls 23 minuter
Inte alls nöjd med detta resultat, jag ska försöka bevisa för mig själv att jag kan fixa detta pass hela vägen igenom rätt snart igen, vi får se hur det går...
KingKebab wrote:[QUOTE][B]Rodd från helvetet...[/B]
Och visst var det varmt som i helvetet?
Sol, bad och 30+ grader mellan 10 och 16.30 ute i Bro med släkten och vänner kunde väl inte vara bättre uppladdning?
Vi kom hem vid 18.30 med välfyllda bukar, Max hamburgerrestaurang fick fylla dem på vägen hem och Maloua klagade inte.
En hemsk intervallrodd stod på schemat, mål, utgå från ditt snabbaste 2000 meters lopp, räkna fram snittiden per 500 meter, starta sedan första intervallet 10 selkunder långsammare än det tempot, öka sedan tempot med 3 sekunder för varje intervall ner till en minutsintervallet, gå sedan ned i tempo på samma sätt på vägen hem
[B]Intervallrodd:[/B]
5 minuter on
4 minuter off
4 minuter on
3 minuter off
3 minuter on
2 minuter off
2 minuter on
1 minut off
1 minut on
1 minut off
1 minut on
2 minuter off
2 minuter on
3 minuter off
3 minuter on
4 minuter off
4 minuter on
5 minuter off
5 minuter on
Go to sleep…
[B]Sammanfattning:[/B]
Jag hade satt målet 2,5 sekunder snabbare än mitt bästa 2000 meterslopp eftersom det var mycket länge sedan jag gjorde det loppet och detta pass senast. Det höll inte riktigt, inte alls om jag ska vara ärlig. Efter drygt halva passet satte syran stopp av tempot, att avsluta passet är förstås inget alternativ men att växla ned något i tempo var oundvikligt. Intervall 2 min, 3 min och 4 min på vägen hem hamnade så mycket som 4,5 sek, 2,8 sek och 4,4 sek efter måltempot, men sista 5 minutersintervallen och de övriga höll jag mig under det utsatta tempot.
Totalt: 8746 meter, snittid / 500 meter 1:42,9, total tid i arbete 30 minuter, puls över 65 % av maxpuls 49 minuter, puls över 85 % av maxpuls 23 minuter
Inte alls nöjd med detta resultat, jag ska försöka bevisa för mig själv att jag kan fixa detta pass hela vägen igenom rätt snart igen, vi får se hur det går...[/QUOTE]
Jag älskar värmen och det gör min kropp och mina leder med!
Schmicke brukar skicka sms där det står ”Jag är med på allt” Jag tolkade det som att han var träningssugen.
Idag stod först löpning på Sundbybergs IP på schemat, ett 3000 meters lopp på 85-90 % av max kapacitet för att sedan direkt efterföljas av en banan och cykeltur till gymmet för ben och bålträning:
Sedan Benpress (undviker front och back squats en vecka till för knäets skull)
5 * ganska lätt vikt
5 * lite utmanande vikt
12 * tung vikt
Stretch och rörlighetsträning 15 minuter
Sammanfattning: Löpningen gick ju hur bra som helst, gäspade när jag kom i mål, eller nja, men det var nog ca 85-90 % av max kapacitet, vi får väl se, ska göra ett maxlopp snart. Imponerande att Schmicke på 110 kilo tassade in rätt bekvämt på 13:48. Superskönt att det gick att böja lite, även om det var Över huvudet, men det kändes inget i knäet och för det är jag mycket glad.
Last change: 14 July 2010
22:26:00
KingKebab wrote:[QUOTE][B]Jag älskar värmen och det gör min kropp och mina leder med![/B]
Schmicke brukar skicka sms där det står ”Jag är med på allt” Jag tolkade det som att han var träningssugen.
Idag stod först löpning på Sundbybergs IP på schemat, ett 3000 meters lopp på 85-90 % av max kapacitet för att sedan direkt efterföljas av en banan och cykeltur till gymmet för ben och bålträning:
[B]Tiden blev: 11:14[/B]
[IMG]http://www.donkr.com/media/12368/31173_l.jpg[/IMG]
Schmicke: 13:48
[B]Sedan Över huvudet böj:
[/B]
50 kg * 6
60 kg * 6
60 kg * 6
65 kg * 6
70 kg * 6
Sedan [B]Benpress[/B] (undviker front och back squats en vecka till för knäets skull)
5 * ganska lätt vikt
5 * lite utmanande vikt
12 * tung vikt
[B]Stretch och rörlighetsträning 15 minuter
Sammanfattning:[/B] Löpningen gick ju hur bra som helst, gäspade när jag kom i mål, eller nja, men det var nog ca 85-90 % av max kapacitet, vi får väl se, ska göra ett maxlopp snart. Imponerande att Schmicke på 110 kilo tassade in rätt bekvämt på 13:48. Superskönt att det gick att böja lite, även om det var Över huvudet, men det kändes inget i knäet och för det är jag mycket glad.[/QUOTE]
Lyckades hålla mig vaken till midnatt. Men sömnen blev riktigt usel, sov en timme i taget fram till 05.00 då jag gav upp och gav mig ut och sprang en liten sväng.
Jag är verkligen usel på löpning, men kanske desto större anledning att träna det
/Legato
Legato wrote:[QUOTE]Jag kom hem från Vegas igår på dagen.
Lyckades hålla mig vaken till midnatt. Men sömnen blev riktigt usel, sov en timme i taget fram till 05.00 då jag gav upp och gav mig ut och sprang en liten sväng.
Jag är verkligen usel på löpning, men kanske desto större anledning att träna det :)[/QUOTE]
Train your weaknesses and live your strengths...var det någon som sa.
Har aldrig varit ute och sprungit så tidigt på morgonen, imponerande bara att ta sig iväg!
KingKebab wrote:[QUOTE]Train your weaknesses and live your strengths...var det någon som sa.
Har aldrig varit ute och sprungit så tidigt på morgonen, imponerande bara att ta sig iväg![/QUOTE]
Det är nog bara tvillingparet i 2008s american idol ”The Brittenum twins” som kände den känslan mer än vad jag gjorde imorse, eller ja kanske Schmicke då när jag berättade för honom. Jag och Maloua fick nämligen beskedet när vi var och lekte på Sundbybergs IP vid 08:50 att dess löparbana bara är 368 meter och inte 400 meter som jag har trott det sista året och de sista 15 löppassen på plats. Den finfina tiden igår på 11.14 bleknade snabbt, visst sprang jag på 11.14, men sträckan var inte 3000 meter utan 2760 meter. Detta tempo hade motsvarat en tid på 3000 meter på 12.12 vilket just så pass hade varit godkänt. Alla intervaller jag gjort på 400 meter, 800 meter och 1000 meter har varit kortare och tiderna följaktligen betydligt sämre än jag trott.
Det positiva med detta är dock att det finns gott om utrymme för förbättring och nu har jag ju chansen att köra 400-metersintervaller, 800-metersintervaller för första gången.
Nu till dagens träning på CFN med lillhulken och Schmicke:
Schmicke gick från att ha lyft 120 kilo som mest i marklyft till att idag relativt lätt lyfta 160 kilo, snacka om att vila sig i form!
Marklyft:
145 kg * 3
155 kg * 3
167,5 kg * 7
Viktade strikta Chin ups (tempo, så snabbt som möjligt upp, tre sekunder ner och en sekunds stopp i botten):
10 kg * 10
25 kg * 5
40 kg * 1
45 kg * 1
50 kg * 1
55 kg * 1
Ringrodd (romerska ringar, startposition hälar i backen, rak kropp parallell med underlaget utan att röra underlaget och raka armar fattar taget i ringarna)
4 varv med 2-3 minuters vila, 90 % av maxkapacitet:
12 reps
11 reps
10 reps
9 reps
Sedan Lillhulkens metcon:
3 varv på tid av:
8 Muscle up övergångar (utan sista delen i en muscle up, dvs pressen upp i ring dipen)
300 meter rodd
10 Handstående armhävningar med 5 cm ökat rörelseomfång med hjälp av två 20-kilos viktplattor
Tid: 13:52
Sammanfattning:
Marklyften en liten besvikelse, hade hoppats på 8-9 reps på 167,5 kg, även tråkigt att det nöp lite nere i ländryggen igen. Viktade chinups gick ju riktigt lätt och 55 kg är ett PB för mig. Ringrodden kändes som en riktigt bra komplementövning, bra kontakt i rätt muskulatur. Metconen är jag supernöjd med, klarade mig jättebra i de handstående armhävningarna, resten var ju en bit av en kaka, gav till och med lillhulken en match tidsmässigt.
Last change: 15 July 2010
21:33:35
KingKebab wrote:[QUOTE][B]My spirit has been broken![/B]
Det är nog bara tvillingparet i 2008s american idol ”The Brittenum twins” som kände den känslan mer än vad jag gjorde imorse, eller ja kanske Schmicke då när jag berättade för honom. Jag och Maloua fick nämligen beskedet när vi var och lekte på Sundbybergs IP vid 08:50 att dess löparbana bara är 368 meter och inte 400 meter som jag har trott det sista året och de sista 15 löppassen på plats. Den finfina tiden igår på 11.14 bleknade snabbt, visst sprang jag på 11.14, men sträckan var inte 3000 meter utan 2760 meter. Detta tempo hade motsvarat en tid på 3000 meter på 12.12 vilket just så pass hade varit godkänt. Alla intervaller jag gjort på 400 meter, 800 meter och 1000 meter har varit kortare och tiderna följaktligen betydligt sämre än jag trott.
Det positiva med detta är dock att det finns gott om utrymme för förbättring och nu har jag ju chansen att köra 400-metersintervaller, 800-metersintervaller för första gången.
[B]Schmicke gick från att ha lyft 120 kilo som mest i marklyft till att idag relativt lätt lyfta 160 kilo, snacka om att vila sig i form![/B]
[B]Marklyft:[/B]
145 kg * 3
155 kg * 3
167,5 kg * 7
[B]Viktade strikta Chin ups[/B] (tempo, så snabbt som möjligt upp, tre sekunder ner och en sekunds stopp i botten):
10 kg * 10
25 kg * 5
40 kg * 1
45 kg * 1
50 kg * 1
55 kg * 1
[VIDEO]2804[/VIDEO]
[B]Ringrodd[/B] (romerska ringar, startposition hälar i backen, rak kropp parallell med underlaget utan att röra underlaget och raka armar fattar taget i ringarna)
4 varv med 2-3 minuters vila, 90 % av maxkapacitet:
12 reps
11 reps
10 reps
9 reps
[B]Sedan Lillhulkens metcon[/B]:
3 varv på tid av:
8 Muscle up övergångar (utan sista delen i en muscle up, dvs pressen upp i ring dipen)
300 meter rodd
10 Handstående armhävningar med 5 cm ökat rörelseomfång med hjälp av två 20-kilos viktplattor
[B]Tid: 13:52[/B]
[B]
Sammanfattning:[/B]
Marklyften en liten besvikelse, hade hoppats på 8-9 reps på 167,5 kg, även tråkigt att det nöp lite nere i ländryggen igen. Viktade chinups gick ju riktigt lätt och 55 kg är ett PB för mig. Ringrodden kändes som en riktigt bra komplementövning, bra kontakt i rätt muskulatur. Metconen är jag supernöjd med, klarade mig jättebra i de handstående armhävningarna, resten var ju en bit av en kaka, gav till och med lillhulken en match tidsmässigt.
[/QUOTE]
Spana in ett 30-tal foton från dagens pass genom att klicka in på Crossfood.se/jon och sedan på det högra lilla galleriet (kicka på fotoloopen så blir det i större format och njut av foton på en svettig Kebab, LillHulk och Tangoman)! Njoy!
Frågor? E-posta support_se@donkr.com!
Last change: 16 July 2010
05:04:52
gogoplata wrote:[QUOTE]KingKebab skrev:[QUOTE]
[/QUOTE]
Spana in ett 30-tal foton från dagens pass genom att klicka in på [url=http://www.crossfood.se/jon]Crossfood.se/jon[/url] och sedan på det högra lilla galleriet (kicka på fotoloopen så blir det i större format och njut av foton på en svettig Kebab, LillHulk och Tangoman)! Njoy![/QUOTE]
Här kan man avnjuta livesändningar från tävlingarna i Californien. Efter 4 events så ligger Mikko salo på en fjärde plats och leder gör Rich Jr. Froning
KingKebab wrote:[QUOTE][B]Crossfit Games 2010 LIVE![/B]
[url=http://live.crossfit.com/]Här[/url] kan man avnjuta livesändningar från tävlingarna i Californien. Efter 4 events så ligger Mikko salo på en fjärde plats och leder gör Rich Jr. Froning[/QUOTE]
Go go go go... Kanon med motivation, fast ju mer man läs desto mer inser man hur jäkla långt efter man ligger.. =).. Ska försöka sätta igång nu i September, målet är att gå från noll till att jag orkar springa några kilometer bekvämt, gå ner minst xxkg under 2011, festa mindre, resa mindre o satsa mer på spelandet o hälsan.. Fortsätt skriva, roligt att följa fast ni ligger ljusår före..
See Ya At The Top!
Edge wrote:[QUOTE]Go go go go... Kanon med motivation, fast ju mer man läs desto mer inser man hur jäkla långt efter man ligger.. =).. Ska försöka sätta igång nu i September, målet är att gå från noll till att jag orkar springa några kilometer bekvämt, gå ner minst xxkg under 2011, festa mindre, resa mindre o satsa mer på spelandet o hälsan.. Fortsätt skriva, roligt att följa fast ni ligger ljusår före.. [/QUOTE]
Lek med de stora pojkarna eller mys med familj och vänner i Rålis?
Eller varför inte bägge samtidigt?
Inspirerad av vetskapen om att det tävlas i Kalifornien, Crossfit Games 2010, plockade jag en workout som kunde avnjutas i Rålis med familj och vänner. Schmicke med sin Sara var med, Lisa, Sofia och Maloua med.
WOD 2a (”double Helen”):
löpning 1200 meter (blev 1140 meter enligt min fotpod)
63 swingar 24 kilos KB
36 Pullups
löpning 800 meter (blev 760 meter enligt min fotpod)
42 swingar 24 kilos KB
24 pullups
400 meter löpning (blev 370 meter enligt min fotpod)
21 swingar 24 kilos KB
12 Pullups
tid: 18:48
Sammanfattning: Mätte så noga jag kunde med hjälp av min pulsklockas fotpod och tips av lillhulken innan. Verkar dock som jag sprang 120 meter för kort totalt, vilket är en hel del, ca 30 sekunders löpning i det tempot, det skulle göra tiden till 19:18 istället. Första löpningen väldigt lugn 5:20, de första 63 swingarna obrutna, pull ups 16+10+10 med kort vila. Andra löpningen påbörjades efter 8:50ish, höll igen en del här med, sedan bröts swingarna 24+18 och pullups 8+8+8. Sedan skulle jag alltså försöka gasa lite, men det gick inge vidare idag, sista löpningen långsam, swingarna obrutna och pullups 8+4. Är mycket nöjd med tiden, men inte med prestationen, kom inte upp till max idag, lyckades liksom inte växla upp till den där maxväxeln som jag brukar gilla. Kom i mål relativt välbehållen och fick omedelbart en lång underbar kram av Maloua.
KingKebab wrote:[QUOTE][B]Lek med de stora pojkarna eller mys med familj och vänner i Rålis?[/B]
Eller varför inte bägge samtidigt?
Inspirerad av vetskapen om att det tävlas i Kalifornien, Crossfit Games 2010, plockade jag en workout som kunde avnjutas i Rålis med familj och vänner. Schmicke med sin Sara var med, Lisa, Sofia och Maloua med.
[B]WOD 2a (”double Helen”):[/B]
löpning 1200 meter (blev 1140 meter enligt min fotpod)
63 swingar 24 kilos KB
36 Pullups
löpning 800 meter (blev 760 meter enligt min fotpod)
42 swingar 24 kilos KB
24 pullups
400 meter löpning (blev 370 meter enligt min fotpod)
21 swingar 24 kilos KB
12 Pullups
[B]tid: 18:48[/B]
[B]Sammanfattning:[/B] Mätte så noga jag kunde med hjälp av min pulsklockas fotpod och tips av lillhulken innan. Verkar dock som jag sprang 120 meter för kort totalt, vilket är en hel del, ca 30 sekunders löpning i det tempot, det skulle göra tiden till [B]19:18[/B] istället. Första löpningen väldigt lugn 5:20, de första 63 swingarna obrutna, pull ups 16+10+10 med kort vila. Andra löpningen påbörjades efter 8:50ish, höll igen en del här med, sedan bröts swingarna 24+18 och pullups 8+8+8. Sedan skulle jag alltså försöka gasa lite, men det gick inge vidare idag, sista löpningen långsam, swingarna obrutna och pullups 8+4. Är mycket nöjd med tiden, men inte med prestationen, kom inte upp till max idag, lyckades liksom inte växla upp till den där maxväxeln som jag brukar gilla. Kom i mål relativt välbehållen och fick omedelbart en lång underbar kram av Maloua.
[B]För lite bilder se: [url=http://www.crossfood.se/jon/]här[/url][/B]
[/QUOTE]
Go go go go... Kanon med motivation, fast ju mer man läs desto mer inser man hur jäkla långt efter man ligger.. =).. Ska försöka sätta igång nu i September, målet är att gå från noll till att jag orkar springa några kilometer bekvämt, gå ner minst xxkg under 2011, festa mindre, resa mindre o satsa mer på spelandet o hälsan.. Fortsätt skriva, roligt att följa fast ni ligger ljusår före..
Från noll kan du ju bara gå framåt. Du kommer kunna förbättra dig varje pass till en början, se bara till att inte börja för hårt, så du blir sjuk eller skadar dig. Öka träningsmängden successivt och variera din träning. Nyckeln är att aldrig låta kroppen vänja sig vid din träning. Hjälper gärna till om det är något jag kan göra...
Re:Untitled
KingKebab wrote:[QUOTE]Edge skrev:[QUOTE]Go go go go... Kanon med motivation, fast ju mer man läs desto mer inser man hur jäkla långt efter man ligger.. =).. Ska försöka sätta igång nu i September, målet är att gå från noll till att jag orkar springa några kilometer bekvämt, gå ner minst xxkg under 2011, festa mindre, resa mindre o satsa mer på spelandet o hälsan.. Fortsätt skriva, roligt att följa fast ni ligger ljusår före.. [/QUOTE]
Från noll kan du ju bara gå framåt. Du kommer kunna förbättra dig varje pass till en början, se bara till att inte börja för hårt, så du blir sjuk eller skadar dig. Öka träningsmängden successivt och variera din träning. Nyckeln är att aldrig låta kroppen vänja sig vid din träning. Hjälper gärna till om det är något jag kan göra...
[/QUOTE]
...inte lika glamoröst, kul och mätbart som gårdagens träning, men ack så nyttigt detta känns. Scmicke bjöd på kaffe på balkongen 08:50 sedan var det dags för 4 * 10 minuter rodd med fem minuters vila:
Sammanfattning: Schmicke var hack i häl på denna nästan helt aeroba tillställng. Medelintensivt, mängd, teknik och flås nästan utan syra, känner verkligen att min kapactiet att jobba längre utan att få syra har ökat, får se om det visar sig nästa vecka då lillhulken bestämt att vi ska ta oss an några benchmarkflickor.
KingKebab wrote:[QUOTE][B]Morgonrodd har guld i mun...[/B]
...inte lika glamoröst, kul och mätbart som gårdagens träning, men ack så nyttigt detta känns. Scmicke bjöd på kaffe på balkongen 08:50 sedan var det dags för [B]4 * 10 minuter rodd[/B] med fem minuters vila:
10 minuter: 2660 meter, 1:52,8, SPM 24
10 minuter: 2662 meter, 1:52,7, SPM 24
10 minuter: 2664 meter, 1:52,6, SPM 24
10 minuter: 2737 meter, 1:49,6, SPM 25
[B]Totalt: 10724 meter, 1:51,9, SPM 24[/B]
[B]Sammanfattning:[/B] Schmicke var hack i häl på denna nästan helt aeroba tillställng. Medelintensivt, mängd, teknik och flås nästan utan syra, känner verkligen att min kapactiet att jobba längre utan att få syra har ökat, får se om det visar sig nästa vecka då lillhulken bestämt att vi ska ta oss an några benchmarkflickor.[/QUOTE]
Sammanfattning: Bänkpressen liten besvikelse, men vem bryr sig egentligen om bänkpress? Eller? GHD sit ups gick långsamt och var ganska tunga, mer av den varan. Benpressen valde jag för snälla vikter på, men jag kan lova er att Schmicke fick bända ut mig och bära iväg mig från den efter 15 reps. Skriver upp vikter i kilo där för att veta nästa vecka vad jag gjorde, inte för att det är relevant på annat sätt. Utfall känns bra på alla sätt förutom att de är tunga och jag inte pallar så mycket vikt. Roligast var helt klart metconen eller själva resultaten av air-squatsen och efterföljande stretch, nu jäklar blir det massor av air-squats som uppvärmning varje pass.
KingKebab wrote:[QUOTE][B]Air-squats kan vara nöten?[/B]
Rörligheten och smärtan försvann allt mer ju fler air-squats som avnjöts, men först...
[B]Bänkpress:[/B]
90 kg * 5
95 kg * 5
103 kg * 12
[B]GHD sit ups:[/B]
3 * 15
[B]Benpress:[/B]
105 kg * 5
125 kg * 5
145 kg * 15
[B]Utfall:[/B]
40 kg * 8
50 kg * 8
60 kg * 10
[B]ParMetcon med Schmicke:[/B]
100 air-squats
100 push ups ”Games 2010-standard”
100 air-squats
[B]Sammanfattning:[/B] Bänkpressen liten besvikelse, men vem bryr sig egentligen om bänkpress? Eller? GHD sit ups gick långsamt och var ganska tunga, mer av den varan. Benpressen valde jag för snälla vikter på, men jag kan lova er att Schmicke fick bända ut mig och bära iväg mig från den efter 15 reps. Skriver upp vikter i kilo där för att veta nästa vecka vad jag gjorde, inte för att det är relevant på annat sätt. Utfall känns bra på alla sätt förutom att de är tunga och jag inte pallar så mycket vikt. Roligast var helt klart metconen eller själva resultaten av air-squatsen och efterföljande stretch, nu jäklar blir det massor av air-squats som uppvärmning varje pass.[/QUOTE]
Glömde visst lägga upp morgonleken på Sundbybergs IP igår tisdag!
Plan för pass, lite lätta sprints:
100 meter @ 70 % effort, vila 2 min
100 meter @ 80 % effort, vila 2 min
100 meter @ 90 % effort, vila 2 min
100 meter @ 100 % effort, vila 2 min
200 meter @ 80 % effort, vila 3 min
200 meter @ 90 % effort, vila 4 min
400 meter @ 90 % effort
Tider (inte helt lätt att vara noga här):
17 sek
16 sek
15 sek
14 sek
33 sek
31 sek
67 sek
Sammanfattning: Långa 200 och 400-meters lopp måste jag säga!
Last change: 21 July 2010
12:44:56
KingKebab wrote:[QUOTE][B]Glömde visst lägga upp morgonleken på Sundbybergs IP igår tisdag![/B]
Plan för pass, lite lätta [B]sprints[/B]:
100 meter @ 70 % effort, vila 2 min
100 meter @ 80 % effort, vila 2 min
100 meter @ 90 % effort, vila 2 min
100 meter @ 100 % effort, vila 2 min
200 meter @ 80 % effort, vila 3 min
200 meter @ 90 % effort, vila 4 min
400 meter @ 90 % effort
[B]Tider[/B] (inte helt lätt att vara noga här):
17 sek
16 sek
15 sek
14 sek
33 sek
31 sek
67 sek
[B]Sammanfattning:[/B] Långa 200 och 400-meters lopp måste jag säga! :)[/QUOTE]
2000 meter rodd är den olympiska distansen och en plågsam upplevelse för vem som helst om man gör sitt yttersta. Att klara sig under 8 minuter brukar vara en utmaning för vanliga gymmotionärer. Respekterat inom Crossfit är att ta sig under 7 minuter, en drömgräns får många lättviktare men inte lika svårt för en storvuxen konditionstränad man som gillar mjölksyra. Roddare världen över brukar kalla SUB 6 för "the holy grail" och de är endast ett fåtal som har lyckats genom tiderna, jag tror (vet inte säkert) att det är två svenskar genom tiderna som fixat detta, Lassi Karonen förstås en av dem.
Dagens utmaning var 4 * 2000 meter rodd med 5 minuters vila:
Sammanfattning: Slaven och Schmicke hängde på med egna mål (Schmicke fixade sub 7:40 på alla fyra). Ett litet missöde under första intervallet ledde till att jag var tvungen att blixtsnabbt stanna till och visa Slaven hur man ändrar intervallets längd på displayen. Slängde mig tillbaka in i roddandet, allt gick snabbt och jag förlorade inte mycket tid alls, men en del rytm och efter första 2000 metersloppet trodde jag inte att det fanns i denna värld att alla skulle bli SUB 7. Men fem minuters vila stärkte mig tillräckligt hela vägen, men detta var onekligen tufft och jag hade inget krut kvar sista intervallet, fick gå på vilja.
Last change: 22 July 2010
21:42:36
KingKebab wrote:[QUOTE][B]Thank heaven for SUB 7![/B]
2000 meter rodd är den olympiska distansen och en plågsam upplevelse för vem som helst om man gör sitt yttersta. Att klara sig under 8 minuter brukar vara en utmaning för vanliga gymmotionärer. Respekterat inom Crossfit är att ta sig under 7 minuter, en drömgräns får många lättviktare men inte lika svårt för en storvuxen konditionstränad man som gillar mjölksyra. Roddare världen över brukar kalla SUB 6 för "the holy grail" och de är endast ett fåtal som har lyckats genom tiderna, jag tror (vet inte säkert) att det är två svenskar genom tiderna som fixat detta, Lassi Karonen förstås en av dem.
[B]
Dagens utmaning var 4 * 2000 meter rodd med 5 minuters vila:[/B]
2000 meters, [B]6:59,7[/B]. 1:44,9@26 SPM
2000 meters, [B]6:59,9[/B], 1:44,9@26 SPM
2000 meters, [B]6:59,8[/B], 1:44,9@27 SPM
2000 meters, [B]6:59,0[/B], 1:44,7@27 SPM
Totalt: 8000 meters, 27:58,4, 1:44,9@ 27 SPM
[B]Sammanfattning:[/B] Slaven och Schmicke hängde på med egna mål (Schmicke fixade sub 7:40 på alla fyra). Ett litet missöde under första intervallet ledde till att jag var tvungen att blixtsnabbt stanna till och visa Slaven hur man ändrar intervallets längd på displayen. Slängde mig tillbaka in i roddandet, allt gick snabbt och jag förlorade inte mycket tid alls, men en del rytm och efter första 2000 metersloppet trodde jag inte att det fanns i denna värld att alla skulle bli SUB 7. Men fem minuters vila stärkte mig tillräckligt hela vägen, men detta var onekligen tufft och jag hade inget krut kvar sista intervallet, fick gå på vilja.[/QUOTE]
siden sist... siggen
Klarte altså ikke vinne noe i SPT. Ble trukket på et utrolig hardt bord der med bare gode og aggressive spillere, dessve...-->
See all blogs
Copyright Donkr International Ltd
All rights reserved. Designated trademarks and brands are the property of their respective owners. Use of this Web site constitutes acceptance of the Donkr.com Terms of use and Privacy policy.
Wish to contact Donkr: Send us an e-mail.